Gyermekjóga

Jelentkezz be egy nyílt, ingyenes órára!

Viki több, mint 25 éve dolgozik kommunikációs szakemberként, emellett felnőtt és gyermek coachként is tevékenykedik. Igazi szerelme azonban a jóga és a gyermek jóga.
“Gyerekeknek adni valami olyat, amit élveznek és szeretnek, amiben fejlődhetnek testileg és mentálisan is, ugyanakkor tanulni tőlük felnőttként, számomra az egyik legfelelősségteljesebb és egyben legszebb dolog az életben.”
Viki is sok szeretettel vár Bennetek és gyermekeiteket egyaránt óráinkon.

Mit ad a gyerekjóga?

Ha szülőként jógázol biztosan nem kell elmagyarázni, hogy mennyi jótékony hatása van a jógának, ami természetesen a gyermekeknél is ugyanilyen fontos. Minél hamarabb megismerkednek vele, annál hamarabb épül be az életükbe.
A foglalkozások középpontjában a mozgás áll, de ugyanolyan fontos az érzelmi intelligenciájuk fejlesztése is. A foglalkozások testi, lelki és szellemi szinten is megalapozzák a gyermekek egészséges életét.

A gyermekjóga jótékony hatásai:

• játékosan megtanítja a gyermeket a rendszeres mozgás igényére
• ráérzés a mozgás és a jógázás örömére
• a gyermekek a mozgás során felszabadulnak
• erősíti és rugalmassá teszi a gyermeket
• erősödik az immunrendszerük
• segít megelőzni az esetleges mozgásszervi problémákat (tartáshibák, lúdtalp, gerincferdülés stb.)
• segíti az iskolaérettségi felkészülést (mozgáskoordináció, egyensúlyérzék és finommozgások fejlesztése, keresztcsatornák jól működése stb.)
• jó kudarctűrő képességre tanít, megtanulják hogyan kezeljék a nehéz helyzeteket (bátortalanság, szorongás stb.)

• egy olyan foglalkozás, ahol fejlődnek, kapnak dicséretet és elismerést, ez segíti az egészséges önbizalom kialakulását
• segíti a társas kapcsolatok fejlődését, a közösségbe való beilleszkedésben
• megtanulják elfogadni a felnőtt vezető szerepét, betartani a közösségi szabályokat
• fejleszti a kommunikációs készséget
• fejleszti a kreativitást
• fejleszti a koncentrációt
• segít megtanulni a feladattudatot és a feladattartást
• játékosan megtanulják a tudatos légzést és annak fontosságát
• megtanulnak lazítani, elcsendesedni, relaxálni
• a “jógás” módon játék továbbadása társaiknak

Szülő-gyermek jóga (3-5 évesekkel)

A szülő-gyermek jóga egy olyan mozgásforma, ahol a gyermek együtt jógázik és “jógás módon” játszik a szülővel. Alapja a játékosság és a mese, célja a gyermekek mozgásigényének kielégítése, érzelmi intelligenciájuk fejlesztése. Játékosan ismerik meg a test működését, tanulják meg az egyes ászanákat, illetve a helyes testtartást, légzést és a relaxálást. Fejlődik és egyben rugalmasabbá válik a testük, erősödik az immunrendszerük. Egészséges, boldog, kiegyensúlyozott gyermekké válnak.
Azon túl, hogy ez egy közös program és minőségi időtöltés, ki tud alakulni mélyebb kötődés, erősíti az intimitást a szülő és a gyermek között. A gyermekek ebben az életkorban az elszakadás elején járnak, nem szívesen maradnak ott sehol egyedül, ezért egy remek lehetőség a közös mozgásra, játékra. Folyamatos, aktív kapcsolat van szülő és a gyermekek között, sok közös gyakorlattal, játékos feladattal. A gyerekek megtanulnak “jógás módon” játszani, más gyerekekkel közösen egy csoportot alkotni, annak normáit elfogadni. Mivel hasonló korú gyermekek szülei találkoznak, így a szülőknek remek lehetőség nyílik az órák után információ és tapasztalat cserére különböző, a gyermekeket érintő témákban.

A szülő-gyermek jóga további céljai:

• új, szülővel végezhető játékok és gyakorlatok megismerése (“jógás módon” játszás)
• kötődés és intimitás erősödése a szülő-gyermek között
• testrészek és a test funkcióinak megismerése
• rendszeres testmozgásra nevelés
• erőnlét és állóképesség fejlesztése
• mozgáskoordináció és finom mozgások fejlesztése
• mozgás és érzelmi fejlődés elősegítése
• helyes légzés és elcsendesedés megtanulása
• helyes testtartás kialakítása, testtudat

• egészségtudatosságra nevelés
• egyensúlyérzék fejlesztése
• térészlelés és tájékozódás fejlesztése
• közösségi normák elfogadása és betartása
• érzelmi intelligencia fejlesztése
• fokozatos felkészítés az iskolaérettségre
• megfelelő testsúly kialakítása és megtartása
• egészség tudatra nevelés
• természet tisztelete és szeretete

A szülő-gyermek jóga hossza kb.40-45 perc.

Fontos, hogy az óra előtt a gyerekek menjenek mosdóba, mossanak kezet és igyanak. Tele pocakkal ne jógázzanak!
Ruházat: mezítláb, vagy tappancsos (csúszásmentes) zokni, pamut (cica) nadrág, póló, vékony hosszú ujjú felső
Fontos: a jógaoktató feladata az órán kijavítani (pl.rossz testtartás, helytelenül végzett gyakorlat stb.), a szülőnek pedig fegyelmezni (ha szükséges)

Az óra felépítése:

5 perc: megérkezés, közös jógaszőnyeg rendezés, bemutatkozás, ráhangolódás
25 perc: ászanák játékos gyakorlása mesébe, történetbe ágyazva, nagymozgásokkal kiegészítve, közös gyakorlatok a szülővel
5 perc: relaxáció, elcsendesedés – az ászanák jótékony hatásának beépülése
5-10 perc: játék vagy mese, tanulságos történetek és az óra lezárása, dicséret, jutalmazás

Kisiskolás és sulis jóga 6-10 éves (kisiskolás) és 11-14 éves kor (sulis)

A kisiskolás és sulis jóga is még játékos elemekkel tarkított, de mivel a gyermek 6-8 órát iskolapadban ül, így már fontos szerepet kap a tartásjavítás és a nyújtás is.
A gyermekek ahogy nőnek, egyre több a feladatuk (tanulás, otthoni munkákba besegítés stb.) egyre inkább igényelni fogják a nyugalmat maguk körül. Ráéreznek a rendszeres mozgás fontosságára, a jóga ászanák és a relaxáció gyakorlásának jótékony hatásaira.
A versenysporttal ellentétben minden gyermeknek sikerélménye van, mert itt nincs verseny, csak az az öröm, hogy mindenki önmagához képest mennyit fejlődött.
A sulis korosztálynál már fontos szerepet kap a jóga filozófiával való ismerkedés is, ezáltal a tudatos viselkedés kialakítása önmagukkal és társaikkal szemben.

Az kisiskolás és sulis jóga további céljai:

• rendszeres mozgás igénye és szeretete
• helyes testtartás kialakítása
• tartás javítás
• fizikai ellenálló képesség növelése
• immunerősítés, erőnlét fejlesztés
• megfelelő testsúly kialakítása és megtartása
• mentális fejlődés, érzelmi intelligencia fejlesztése

• a stressz-és kudarc helyzetek könnyebb viselése
• koncentráció fejlesztése
• elcsendesülés, relaxáció elsajátítása
• egyensúlyérzék fejlesztése
• helyes légzés elsajátítása
• egészségtudatosságra nevelés
• természet tisztelete és szeretete

Az kisiskolás és a sulis jóga hossza kb.45-50 perc.

Fontos, hogy az óra előtt a gyerekek menjenek mosdóba, mossanak kezet és igyanak. Tele pocakkal ne jógázzanak!
Ruházat: mezítláb, vagy csúszásmentes zokni, pamut (cica) nadrág, póló, vékony hosszú ujjú felső

Az óra felépítése:

5 perc: megérkezés, közös jógaszőnyeg rendezés, bemutatkozás, ráhangolódás
5 perc: bemelegítés
20 perc:ászanák gyakorlása nagymozgásokkal kiegészítve
5 perc: relaxáció, elcsendesedés – az ászanák jótékony hatásának beépülése
5-10 perc: játék vagy mese, tanulságos történetek és az óra lezárása, dicséret, jutalmazás

Ha szülőként a másik teremben jógázol éppen természetesen a 60 percet plusz foglalkozással hasznosan kitöltjük, amíg végzel.

Válaszd ki a korcsoportot és kezdjétek el az jógázást!